onsdag den 28. september 2011

David Rokeby: Dark Matter 2010.


Du er på et galleri.

Der er helt mørkt.

Du bevæger dig og hører glas der går itu.

Du træder tilbage og lyden af bølger fylder rummet.


Den canadiske mediekunstner David Rokeby (1960) præsenterede i 2010 værket ”Dark Matter” på Wood Street Galleries, Pittsburg, USA. Værket består af et mørklagt rum, overvåget af infrarøde bevægelsesfølsomme videokamera, der opdeler rummet i tusindvis af tredimensionelle zoner. Et udvalg af zonerne er blevet tildelt lyde - lyden af glas og is, der går i stykker, metalliske genstande, faldende sten, bølger mm. Gennem en computer krydsrefererer de af kameraernes opfangede bevægelser i rummet med zonernes specifikke lyde. Hermed skabes en usynlig form/skulptur i gallerirummet alt afhængigt af gallerigæstens bevægelser.

Den interaktive og usynlige lydskulptur man som gæst skaber, sætter fokus på kropslighed og rumlighed ved brug af den auditive sans. Synssansen, som oftest benyttes i interaktionen med et kunstværk, er her helt fraværende. Efter at have forstået forbindelsen mellem egen krop og rummets besvarelse i lyd, ligger et næsten uendeligt hav af mulighedsskulpturer til rådighed. Heri forsvinder jeg rent visuelt, men kropsligt og fysisk træder jeg frem for mig selv. Det er som at natbade alene – enhver bevægelse høres som et voldsomt ekko, hver bevægelse gør mig opmærksom på min kropslige tilstedeværelse.


1 kommentar:

  1. Tak for dit bidrag Sofie. Jeg fornemmer rigtig godt følelsen i det værk uden at have været der. Det er meget smukt beskrevet. I morgen bliver i introduceret for et værk af Camille Utterback som Emil Bach Sørensen har kurateret. Det er modsat Dark Matter et meget visuelt værk, men med nogle af de samme tekniske principper. Du vil sikkert kunne få noget ud af at snakke med Emil. Han har gjort sig mange tanker om den rumlige oplevelse i det værk. I sit speciale har han brugt teoretikeren Gilles Deleuze som teoretisk samtalepartner til at beskrive værket. Jeg tænker på hvordan det er muligt som kurator at lede publikum ind i det rum du beskriver, så man virkelig fornemmer værket og sin egen krop. Er der tale om et virtuelt rum? Hvad var der udenom værket? Var det udstillet i et separat rum eller stod der en larmende videoinstallation ved siden af? Hvordan kunne værket udstilles på Kunsthallen Nikolaj?

    SvarSlet