torsdag den 6. oktober 2011

KØS Kunstjagt


Udstillingen Walk this way på KØS (Museum for kunst i det offentlige rum) i Køge har fået et ekstra lag af formidling i form af en app til iPhone.

App’en som er udviklet til de ældste skoleelever fungerer som en skattejagt på tværs af det fysiske og virtuelle rum. Eleverne bliver ledt til posterne via telefonens gps-system, og når de står foran et værk får de stillet en udfordring som skal løses inden de kan blive ledt videre til næste post. I udfordringerne er der fokus på den sanselige oplevelse af værkerne og det rum som kunsten skaber om sig selv.

Når en udfordring er blevet løst uploades svaret til app’en, og giver samtidigt brugerne adgang til andre brugeres besvarelser og tolkninger af det pågældende værk. App’en tilfører dermed et socialt element til kunstformidlingen, og brugerne bliver inspireret til at tænke kreativt.

Gennem interaktion med værkerne og rummet omkring dem opfordres publikum til at tænke over kunst i det offentlige rum på nye måder. Som en del af udstillingen kan publikum desuden trække en Pink Army miniaturefigur i en automat og sætte denne op et sted på udstillingsruten, hvor de føler den passer ind. På den måde er publikum med til at skabe og kuratere en del af udstillingen, og de kan give deres synspunkt på, hvordan street art kan bidrage til bybilledet.

KØS Kunstjagt er et rigtig godt eksempel på spændende, interaktiv og brugervenlig kunstformidling. Brugen af mobilens indbyggede gps-system som grundlag for app’en er på en gang simpelt, logisk og genialt netop til en genre som street art. Det er ikke svært at forestille sig denne form for formidling vinde indpas i takt med det stigende antal af smartphonebrugere.


http://www.koes.dk/#/305863/

Aarhus By Light



Man kan diskuterer om Aarhus By Light kan kaldes for en dissideret udstilling, men uanset hvad fortjener projektet i hvert fald omtale. Selvom det efterhånden er mere end tre år siden at projektet kørte hen over facaden på Aarhus Musikhus i de kolde vinteraftener, husker mange århusianere, inklusiv mig selv, tilbage på dette med et smil på læben.


Aarhus By Light var et led i en humanistisk forskningscase og blev til igennem et samarbejde mellem Musikhuset Århus, Martin Professional, Wall of Pixels, The Animation Workshop og CAVI.

Ved hjælp af sensorer blev de forbigåendes silhuetter projiceret op på 180 m2 LED skærme som indkapslede Musikhuset. Udover sit eget skyggebillede kunne man se forskellige lysende digitale væsener på skærmen, som det var muligt at interagere med. Skaberne af projektet havde udstyret disse væsner med sociale kompetencer, så de netop gerne ville ”lege” med de besøgene silhuetter.


Aarhus By Light var en utrolig sjov og spændende ”udstilling” at besøge, og henvendte sig til besøgende af alle aldre. Projektet var perfekt på Musikhusets facade i de kolde vintermåneder, men det var nødvendigt at det var helt mørkt, for at det kunne fungerer. Sensorerne blev desværre ofte forvirret ved hurtige bevægelser som fx biler eller cyklister der kørte forbi, så det fungerede bedst sent på aftenen hvor trafikken ikke var så heftig.


Aarhus By Light er helt klart et projekt som kan flyttes til andre byer, så måske vi kan håbe på et Copenhagen By Light inden for den nærmeste fremtid.


Læs mere om Aarhus By Light og se en video af projektet på: http://aarhusbylight.dk/