torsdag den 6. oktober 2011

Aarhus By Light



Man kan diskuterer om Aarhus By Light kan kaldes for en dissideret udstilling, men uanset hvad fortjener projektet i hvert fald omtale. Selvom det efterhånden er mere end tre år siden at projektet kørte hen over facaden på Aarhus Musikhus i de kolde vinteraftener, husker mange århusianere, inklusiv mig selv, tilbage på dette med et smil på læben.


Aarhus By Light var et led i en humanistisk forskningscase og blev til igennem et samarbejde mellem Musikhuset Århus, Martin Professional, Wall of Pixels, The Animation Workshop og CAVI.

Ved hjælp af sensorer blev de forbigåendes silhuetter projiceret op på 180 m2 LED skærme som indkapslede Musikhuset. Udover sit eget skyggebillede kunne man se forskellige lysende digitale væsener på skærmen, som det var muligt at interagere med. Skaberne af projektet havde udstyret disse væsner med sociale kompetencer, så de netop gerne ville ”lege” med de besøgene silhuetter.


Aarhus By Light var en utrolig sjov og spændende ”udstilling” at besøge, og henvendte sig til besøgende af alle aldre. Projektet var perfekt på Musikhusets facade i de kolde vintermåneder, men det var nødvendigt at det var helt mørkt, for at det kunne fungerer. Sensorerne blev desværre ofte forvirret ved hurtige bevægelser som fx biler eller cyklister der kørte forbi, så det fungerede bedst sent på aftenen hvor trafikken ikke var så heftig.


Aarhus By Light er helt klart et projekt som kan flyttes til andre byer, så måske vi kan håbe på et Copenhagen By Light inden for den nærmeste fremtid.


Læs mere om Aarhus By Light og se en video af projektet på: http://aarhusbylight.dk/


3 kommentarer:

  1. Tusind tak Marie for din omtale af Århus By Light. Det er rigtig godt at du nogle detaljer med og et kritisk blik på værket/udstillingen. Det er sådan noget som man kun ved hvis man har set det selv. Du peger indirekte på at det er vigtigt at overveje om installationen skal placere et sted hvor der ikke er biltrafik, hvis det skulle genetableres i København. En anmeldelse er et rigtig godt afsæt for at skrive en analyse fordi den kan være indledningen til en diskussion om en case. I dette tilfælde en interaktiv lys-installation (elle hvad man nu vil kalde det). Herfra kan man begynde at inddrage teorier der fortæller noget om deltagelsesproblematikker (eg. Nina Simon), udstilling af digital kunst (eg. Paul) eller udstilling i byrummet (eg. Troelsen). Og så kan du videre forholde dig kritisk til teorierne. Eks: hvad kan Troelsen fortælle/ikke fortælle denne udstilling i byrummet? Er der noget han har overset, som du selv eller andre teoretikere kan bidrage til? Jeg ved ikke om du kan bruge det, men denne kommentar var lidt input til en mulig eksamensopgave.

    Vil du forresten sende den tekst du har om designprocesser?

    SvarSlet
  2. Tak for det, Linnea. Teksten om designprocesser er i en bog jeg har som desværre ligger ved mine forældre i Middelfart. Bogen hedder "Thoughtful Interaction Design" (2007) og er skrevet af Lövgren, Jonas & Stolterman, Erik. Jeg kan evt. sende modellen til dig og min beskrivelse af den fra min eksamensopgave, så kan du få et indblik i den og om vi evt. kan bruge den på kurset.

    SvarSlet
  3. Tusind tak Marie. Den bog har jeg faktisk. Jeg ville have brugt den i mit speciale, men kom til at skrive om noget andet. Jeg fik aldrig læst den, og vil gerne når jeg får tid. Hvis jeg kan finde den tager jeg den med til én af undervisningsgangene.

    SvarSlet