fredag den 23. september 2011

Net udstilling

“collection” i TAGallery
“TAGallery” er net-galleriet, der ikke udstiller billeder eller værker -men links. I den 5. udstilling “collection” falder temaet på samlermani på nettet. Udstillingens links tager dig med på tur rundt i afkroge af websites med samlerobjekter fra tyggegummepapir og smileys til amatørkunst og udvalgte shots af trapper i diverse spillefilm. Udstillingen gør opmærksom på samlermentaliteten, som vi kender den udenfor nettet, men er også en indsamling og arkivering i sig selv

Værkeksempel

“ShiftSpace” (www.shiftspace.org)
“ShiftSpace” er en udvidelse af javaprogrammet Greasemonkey, der gør det muligt for alle interesserede deltagere, at lave et open source ‘lag’ oven på enhver hjemmeside på internettet (se illustrationen nedenfor). Den enkle ide er at få så mange som muligt til at lægge små sedler og kommentarer til hinanden mm. i det ‘usynlige’ lag. Det eneste det kræver er at downloade programmet og gå i gang. “ShifSpace” er et sødt og meget demokratisk ideologisk evighedsprojekt. Tryk Shift + Space på tastaturet og oplev hvordan hjemmesider bliver et lag du kan kigge ned på og se bogstavelig talt udefra.


Illustration af ShiftSpace (www.shiftspace.com, 2008)

Værkeksempel

Kunstværket “M0RNING 0F M0NG0L0IDS” af Y0UNG-HAE CHANG HEAVY INDUSTRIES

Den koreanske kunstnergruppe bag “Y0UNG-HAE CHANG HEAVY INDUSTRIES” har fravalgt internettets interaktive muligheder til fordel for nettets globale destributionsmulighed. Linket ovenfor fører direkte ind på flashanimeret tekstrække påført hyggejazz. Animationen fortæller historien om den hvide vesteuropæiske mand, der til sin forskrækkelse en dag vågner op som koreaner. Jeg vil ikke beskrive filmen nærmere her, da Mette Walsteds også har beskrevet en lignende film af gruppen her på sitet. Jeg vil blot sige: Læn dig tilbage foran skærmen -for én gang skyld- og slip for at være interaktiv på nettet i 3 min.

2 Screenshots fra Young-Hay Chang Heavy Industries flashanime.

Eksempel på anmeldelse 1

Her er et eksempel på en beskrivelse/anmeldelse af et værk:
Kilde: rumting.blogspot.com

TELEGARDEN

Værket The Telegarden er lavet af Ken Goldberg og Joseph Santarromana og gik online i juni 1995. Værket blev rykket til Ars Electonica Center i Østrig i 1996. Værket består af en cirkulær bord hvorpå en robot-arm er placeret i midten over et stykke "jord" (www.ieor.berkeley.edu/~goldberg/garden/Ars/ ). Robot-armen kan udføre en række forskellige ordre, så som at vande jorden eller så nye planter. Formålet med værket er at få online brugere overalt i verden til kollektivt at opdyrke og vedligeholde dette lille økosystem.
Jeg synes værket er interessant fordi:
  • Forholdet mellem værk og bruger: interessant i forhold til Telegarden, da dens skabelsesproces ikke er centreret omkring kunstneren, men i høj grad er påvirket og afhængig af brugerens deltagelse - deres valg og fravalg. Der er altså tale om et Internet-kunstværk, der består af de fornødne værktøjer til selve skabelsen af værket. Værket udformes altså her udelukkende i interaktionen mellem bruger og værk.
  • Det kollektive aspekt: interessant fordi jeg synes at denne "dit valg har konsekvens for det kollektive velbefindende/det endelige resultat", som omgiver Telegarden, peger hen imod nutidige tendenser i samfundet, så som "social responsibility". Interaktionen med Telegarden er jo netop omgivet med en stor mængde ansvarsfølelse eller mangel på samme.
  • Forholdet mellem bruger og bruger: interessant fordi Telegarden skaber en fysisk platform (haven) for social interaktion og fællesskab i det virtuelle rum. Skabelsesprocessen af værket sker altså også implicit i interaktionen mellem de forskellige brugere. The Telegardens grundtanke om fællesskab og social interaktion kan ses som en ny version af Sir Ebenezer Howards tanker om byplanlægning i form af "garden cities" fra 1898 (http://en.wikipedia.org/wiki/Garden_city_movement) - en ny version som anerkender Internettets stigende udbredelse og anvendelse og dens potentialer for at skabe nye måder at leve sammen i et samfund på.

Augmented reality-hjelm forvandler museumsoplevelsen

Augmented reality-hjelm forvandler museumsoplevelsen