fredag den 30. september 2011

"Glitch Sigil" af Ghost Code

Ghost Code's "Glitch Sigil" er et stykke glich art i form af en video på uder et sekundt uploadet til vimeo.com. Glich art gør brug af computerfejl, "glitches" som æstetiske virkemidler i en kunsterisk produktion.

Kunsteren valgte at fjerne værket fra nettet igen, men gennem mails med ham/hende kan værket nu opleves. Se videoen inden du læser videre.

Første gang man trykker på play tror man at det bare er en fejl at der kun vises et kort farveglimt i den sorte boks og at en højtalere kommer med en lige så kort væsen.

Når man så prøver igen og igen, bliver man klar over at det er meningen og at værket i målt tid ikke engang vare et sekund. Nu bliver det til en leg mellem dig og interfacets interaktions muligheder, som begrænser dig til PLAY-knappen om at prøve at percipere, hvilke billeder som videoen gemmer.
Ghost Code udfordre med sit værk beskuren eller brugeren vante måde at percipere og forstå videomediet.

Da værket vækkede min nyskerrighed og jeg nægte at blive holdt i uvidenheden fandt jeg en metode så jeg kunne henten videofilen ned på min computer og derefter betragte hver af videos billeder et af gangen ved brug af piletasterne i QuickTime.
Nu blev min anelse om at billedeindholdet udover abstrakte glitch stilbilleder også bestod af kopositioner af stilbilleder taget fra kendte gyser og action film samt exlpicit pornografisk indhold bekræftet.

Når man ser værket igen og igen er det som om værkets i alt 4 stilbilleder (6 i alt, hvis man tæller de to sorte/tomme frames med) alle opleves på sammetid; i samme øjeblik, selvom de må have en tidslig forskydelse på en 24. del af et sekund.

Ved sin utilgængelighed i kraft af det valgte medie og de begræsninger der ligger i dette mediers interfaces interactionsmuligheder gør "Glitch Sigil" sig interessant som et værk, der placere sig i selve interfacet og ikke bare opleves igennem et interface.

Med dette værk trækker Ghost Code på dadaiske avardgard eksperimenter med filmmediet, hvor filmens billeder skabeds ved at bearbejde selve filmspolen fysike og ikke ved en lysaftegning af virkeligheden gennem en kemisk process.

1 kommentar:

  1. Tak for det, Søren. Det kan være lidt af et detektivarbejde at finde ind i et værk, men du lader dig ikke slå ud af det og formår at formidle det der ligger bag. Det lykkedes mig ikke at downloade videoen med det anviste redskab, men jeg forstår godt hvad det er du gør. Var det dig der i undervisningen nævnte You Tube som et bud på et virtuelt udstillingssted? Hvis du vil gå videre med en analyse af dette eller lignende værker til eksamen kan det være interessant at tænke værket ind i den sammenhæng. Hvordan kan værket udstilles sammen med andre lignende værker i You Tube? Selvom værket bliver vist i en videosammenhæng, synes jeg at det på mange måder skriver sig ind i en net.art/netkunst tradition der peger på hvad nettet kan og ikke kan. I dette eksempel er du nødt til at hive det ud af sin online kontekst for at fordybe dig i detaljerne. Der er altså noget nettet ikke kan her. Næste torsdag (den 13. oktober) kommer vi også til at snakke lidt om hvad en netkurator/onine kurator er for en størrelse, og det kan måske være interessant for dig, hvis du vil skrive om You Tube kuratering. Der ligger klart også en fysisk problematik i dette. For hvordan får du gjort opmærksom på at du har lavet en udstilling på nettet? Det var blot lidt strøtanker, som jeg håber du kan bruge til noget.

    SvarSlet